Leestijd: < 1 minuut

Zoektocht naar Structuur en Routine

writings in a planner

Welkom bij een nieuwe blog op AutiBrains.

Vandaag neem ik jullie mee in mijn zoektocht naar structuur en routines.

Ik wens je veel leesplezier!

 

 

Hoe het Begon

Een aantal jaar geleden had ik geen overzicht in mijn dagritme en deed ik maar wat.

Ik hield een beetje mijn dag bij in een papieren agenda, ik schreef belangrijke gebeurtenissen op en probeerde op die manier wat overzicht te krijgen.

 

Toen deze agenda vol was, ging ik alles bijhouden in een papieren dagboek, dit hield ik even vol, maar na verloop van tijd verslapte mijn discipline en al snel viel ik terug in een oud patroon: ik deed maar wat.

Dit zorgde voor onrust in mijn hoofd en ik wist vervolgens niet hoe ik rust en ruimte in mijn dag kon bewaren. Het gaf overprikkeling en vermoeidheid in mijn hoofd. Want ik had geen overzicht, ik moest iets doen.

 

 

Structuur Junkie Planner

Zo kwam ik uiteindelijk terecht op de website van Structuur Junkie en raakte enthousiast.

Ik kocht een planner en ging er fanatiek mee aan de slag. Mijn routine hield ik bij in de planner, mijn afspraken stonden in Google Agenda.

Dit heb ik een jaar vol kunnen houden, met wat ups en downs ging dat wel redelijk.

 

In dat jaar probeerde ik natuurlijk ook andere tools zoals Notion en Trello.

Zelfs een weekplanner template in Excel heb ik geprobeerd. Naast dat dit allemaal reuze interessant was, veroorzaakte dit ook weer onrust, want ik moest allemaal nieuwe tools en dergelijke inrichten en uitzoeken hoe het werkte.

Dus bleef ik uiteindelijk  bij mijn papieren planner.

 

Van Papier naar Digitaal

Mijn papieren planner was na een jaar helemaal vol en ik bestelde een nieuwe, want ik was ervan overtuigd dat dit mij zou helpen.

Maar ik had een A4 planner besteld en die was te groot om goed mee te kunnen werken.

Na 2 of 3 weken was ik er klaar mee en begon mijn digitale zoektocht opnieuw.

 

Ik vond een goede gratis app die simpel werkte, Microsoft ToDo. Die heb ik een paar weken gebruikt maar het was net niet wat ik nodig had.

Zo kwam ik uit bij Notion. Onrustig als ik was, ging ik door met een andere tool genaamd Trello. In Trello had ik een hele weekplanning gebouwd aan de hand van columns op een kanban board. Ook dit was het allemaal niet.

 

 

Hoe nu verder?

Voor mijn werk gebruikte ik al heel lang Trello dus het was wel bekend.

Toch hield ik onrust en werkte het allemaal net niet helemaal zoals ik bedacht had.

Ik stopte met het bijhouden van een dagroutine, het bleek dat alles mij te veel energie kostte en steeds weer een andere tool opzoeken was niet ideaal. Ik kakte in en viel terug in het oude patroon van maar wat doen zonder erbij na te denken.

Dit hield ik een poosje vol, met ups en downs.

 

 

Iets Gevonden?

Het was dat ik door een diep dal heen ging dat mijn coach adviseerde om per dag een planning te maken met wat ik wil gaan doen en dergelijke.

Want dat geeft rust en overzicht.

Dus begon ik in Notion een weekplanner template te gebruiken, echter het motiveerde mij niet, ik was weer terug bij af.
De dagen kwam ik wel door, maar een ritme en structuur houden bleek erg lastig voor mij.

 

 

En Toen Vond ik TickTick

In TickTick kan je dus een lijst aanmaken met kanban weergave.

Daarin maakte ik columns op basis van de weekdagen en schreef ik mijn hele routine in uit. Dat gaf voldoening want ik kon letterlijk een lijstje afvinken wat een dosis positieve energie gaf. Ik maakte verschillende lijsten aan die op dat moment voor mij van belang waren.

Het mooie van TickTick is dat er een Eisenhower Matrix bij zit, waar je op urgentie kan plannen en herplannen. Ik hield er mijn routine bij, hield mijn gesprekken bij en de afspraken die ik had kwamen erin. Dit heb ik een paar maanden kunnen volhouden.

 

Helaas kwam ik een paar weken geleden weer in een diep dal terecht waardoor alle houvast weer even verdween, ik had geen overzicht meer.

En zo onrustig als ik dan ben, ging ik weer op zoek naar iets wat mij een positieve ervaring kon geven.

 

 

Veranderingen in Tooling

In de maanden februari en maart ben ik bezig geweest met het maken van een nieuwe blog website, DigiBrains.

Ik zocht een tool waarin ik alles rondom de website kan beheren, en zo maakte ik een workspace aan in Notion.  Daar heb ik alle pagina’s aangemaakt die ik nodig had om de  zaken rondom de website te beheren.

Dat beviel zo goed dat ik een 2e workspace aangemaakt heb voor AutiBrains.

Zo ontstond het plan om alles te gaan doen in Notion. 

Toen zag ik Notion Calendar en wat je ermee kan en ik was verkocht. Dit is precies wat ik al die tijd aan het zoeken was. 

 

 

Huidige Stand

Mijn Google agenda heb ik gekoppeld aan Notion Calendar. Binnen Notion houdt ik mijn taken bij. Deze zijn dan ook zichtbaar in Notion Calendar.

Mijn dagstructuur heb ik helemaal uitgewerkt in Notion Calendar.

In onderstaande afbeelding laat ik daar een voorbeeld van zien.

Voorbeeld Notion Calendar

Conclusie

Na een lange zoektocht, veel onrust en van alles proberen heb ik eindelijk gevonden wat goed werkt. In totaal ben ik 10 uur bezig geweest om alles in Notion op te zetten en eigen te maken. Ik heb veel gebruik gemaakt van templates om werk te besparen.

Toch ben ik lang bezig geweest om iets op te zetten naar wat ik dacht dat ik nodig zou hebben.

Mijn google account staat standaard aan in Notion Calendar, alles wat ik erin zet is dus ook zichtbaar in mijn Google agenda en daardoor heb ik altijd mijn routine bij de hand.

In een andere blog schreef ik al eerder hoe je kan starten met Notion.

Wil je nu ook gebruikmaken van Notion Calendar? Op YouTube vind je veel tutorials hoe je dat kan inrichten en gaan gebruiken.

 

Tenslotte wil ik je hartelijk bedanken voor het lezen van deze blog.



Reacties

Nog geen reacties. Waarom begin je de discussie niet?

    Geef een reactie

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Naar boven scrollen
    Enable Notifications OK No thanks