Prikkelverwerking deel 3

Selfcare

Ontprikkelen

Er zijn verschillende manieren om te ontprikkelen.

Wat ik heb gezien en gelezen bij andere mensen met autisme is dat iedereen een eigen manier heeft van ontprikkelen.

Dit artikel zal gaan over hoe ik er tegenaan kijk en welke manieren ik gebruik om te ontprikkelen.

Dat doe ik aan de hand van mijn gevoel van overprikkeling, dus goed, niet goed, slecht en zeer slecht.

Uiteraard zijn er in dit artikel tips verwerkt die je zou kunnen gebruiken.

 

Signaleringsplan

Het allereerste wat ik erbij pak als ik merk dat ik overprikkeld raak, is mijn signaleringsplan.

Hier kan ik bepalen in welke kleurcode ik zit. Welke signalen er zijn en vooral belangrijk, wat ik moet gaan doen om te ontprikkelen.

Het maakt nogal uit waar ik ben op dat moment.

Ben ik thuis of ben ik op kantoor aan het werk?

Aan de hand van mijn signaleringsplan bepaal ik welke actie ik ga doen.

Ben ik thuis en voel ik me overprikkeld?

Dan ga ik naar mijn werkkamer, schrijf ik mijn gevoel op in mijn agenda en start ik een meditatie op van een paar minuten.

Zo kan ik weer in de rust komen en ontprikkelen.

Dit doe ik vooral als ik redelijke overprikkeling ervaar en mijn gevoel erbij niet goed is.

Wat mij erg goed helpt en ik eigenlijk altijd gebruik bij overprikkeling is een rescue spray van Bach, dit werkt snel en je wordt hier rustig van.

Hetzelfde doe ik als ik op kantoor werk.

 

Niet goed

Als mijn gevoel niet goed is ben ik redelijk overprikkeld.

Dan is het beste als ik me afzonder, dus een rustige plek op zoek en een meditatie aan zet.

Daardoor kom ik in de rust, door de geleide meditatie en de rustige muziek kan mijn hoofd ontprikkelen.

Verder helpt het mij als ik daarna een powernap van 20 minuten kan doen.

Als dat effectief is voel ik me daarna een stuk beter en sta ik weer open voor sociale interactie, vergaderingen of het verder oppakken van mijn werk die dag.

Thuis en op kantoor pas ik dit elke dag toe en block ik een moment in mijn agenda puur voor ontprikkelen. Op die manier hou ik mijn mentale gezondheid goed en kan ik productief blijven.

 

Slecht

Als ik me slecht voel  merk ik aan alles dat het niet goed gaat.

Bij veel overprikkeling krijg ik te maken met hoofdpijn en een vermoeid hoofd.

Ik neem dan pijnstillers in en zet alle apparaten op niet storen.

Daarna probeer ik wanneer mogelijk een half uur of meer te slapen.

Voor mij is dit dan de beste manier van ontprikkelen.

Daarna ben ik redelijk ontprikkeld en begin ik overzicht voor mij zelf te maken.

Dat overzicht maak ik o.a. in ToDoist.

Maar dat kan ook in een agenda of een planner of zelfs in Trello.

Op deze manier maak ik overzicht in mijn hoofd en dat geeft juist weer rust.

In deze fase heb ik ook contact met mijn hulpverlener om het een en ander te relativeren en te bespreken.

 

Overzicht

Okay, even een overzicht met wat ik gebruik:

Todoist voor een weekplanning (taakgericht).

Draadloze oordoppen

Spotify

Een meditatie app.

Trello om projectmatig al mijn ideeën op te slaan.

Papieren Agenda om elke dag beknopt te beschrijven. 

En last but not least:

ik maak gebruik van een rescue spray van Bach, deze kun je online kopen of via een drogist.

 

Tenslotte

Ontprikkelen is essentieel om te blijven functioneren.

Het zorgt voor ruimte en het zorgt ervoor dat je op jouw manier kunt blijven doen wat je moet of wilt doen.

Zelf heb ik door mijn meltdown geleerd om op gezette tijden momenten te pakken om te ontprikkelen en verschillende manieren toe te passen om dit te bereiken.

Het belangrijkste is om rust te krijgen in je hoofd.

Dat is vaak een strijd, zeker als je niet thuis bent maar elders.

Door een signaleringsplan te maken wordt je gedwongen om hierover na te denken en kan je een plan maken.

Het is absoluut geen schande om een signaleringsplan te hebben.

Het maakt je bewust over hoe je hoofd werkt en hoe je voor jezelf kunt zorgen.

Online zijn er veel voorbeelden te vinden hiervoor.

Ik zou zeggen, zoek een geschikt voorbeeld en begin met maken als je het nog niet hebt.

Take Care !!

Hallo daar !
Leuk je te ontmoeten.

Schrijf je in om elke maand onze nieuwsbrief te ontvangen.

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

Enable Notifications OK No thanks